سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نمای ساختمان

منظور از نمای ساختمان چیست ؟ چرا نمای ساختمان اهمیت دارد؟

atrisabrick.com – آیا تا بحال به نمای ساختمانی که در آن ساکنید و یا نمای ساختمان محل کار خود توجه کرده اید؟ به نظر شما تا چه اندازه زیبا و با ابهت به نظر می رسند؟ آیا توجه شما را به خود جلب می کند؟ باید بدانید این که نمای یک ساختمان به سرعت توجه افراد را به خود جلب می کند اتفاقی نیست، به طور حتم یک طراحی خلاقانه و هوشمندانه در پس این طرح وجود دارد که موجب جلب توجه بینندگان می شود. در این بخش  می خواهیم نکاتی مهم و ضروری را در طراحی و اجرای نمای ساختمان به اشتراک بگذاریم.  اگر شما نیز قصد طراحی نمای ساختمان خود هستید توصیه می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

ابتدا بهتر است قبل از هر چیزی به تعریفی مختصر از نمای ساختمان و دلایل اهمیت آن بپردازیم. به پوسته بیرونی ساختمان ها، نمای ساختمان گفته می شود. اولین ارتباط افراد با هر ساختمان از طریق پوسته ی خارجی (نمای) آن شکل می گیرد.

بنابراین نما می تواند تأثیر بسزایی در ذهن عابرین داشته باشد. نمای هر ساختمان به عنوان بخشی از پوسته ی خارجی آن، نه تنها ساختمان شما را از تأثیرات و عوامل خارجی محافظت می کند، بلکه باعث می شود تا ظاهر بنای شما از لحاظ بصری جذاب و چشمگیر به نظر برسد و ساختمان شما در میان سایر ساختمان های شهری برجسته تر به نظر برسد.

نما هویت و شخصیت ساختمان را تعریف می کند. علاوه بر این، نمای هر ساختمان استعداد و توانمندی طراح را نشان می دهد. به زبانی دیگر می توان گفت که نمای هر ساختمان به عنوان جزء جدانشدنی ساختمان می باشد.

بهتر است این نکته را بدانید که طراحی و اجرای نمای ساختمان به دو دلیل (عملکرد و زیبایی شناسی) صورت می گیرد: طراحی نما از لحاظ عملکردی مهم است زیرا نمای ساختمان موجب دوام و بالا رفتن عمر ساختمان می شود و از ساختمان در مقابل عواملی چون برف، باران، گرما و خشکی محافظت می کند. همچنین نمای هر ساختمان در نقش عایق عمل می کند و موجب کاهش مصرف انرژی می شود.

از طرف دیگر  باید گفت که طراحی نما از لحاظ زیبایی شناسی اهمیت دارد، زیرا معرف و نمایانگر شخصیت و هویت ساختمان می باشد. باید در نظر داشته باشید که نمای ساختمان آن بخشی از ساختمان است که در معرض دید عموم افراد قرار می گیرد.

از این رو داشتن ظاهری زیبا و دلنشین جهت جذب کاربران اهمیت دارد. از طرفی نیز نمای هر ساختمان باید معرف فضای داخلی آن باشد، به طوری که افراد با دیدن نما نوع کاربری و سبک دکوراسیون آن پی ببرند. بنابراین می توانیم بگوییم که طراحی نما این فرصت را به معماران و طراحان می دهد تا هنر خود را به نمایش بگذارند.

آجر آتریسا

عوامل موثر در طراحی نمای ساختمان

شما به عنوان طراح پیش از این که به طراحی نمای پروژه ی خود بپردازید، باید عواملی را در نظر داشته باشید که به شرح زیر می باشد:

ضوابط شهرداری

یکی از مهمترین ترین و اصلی ترین مسائلی که پیش از طراحی نما باید در نظر باشید ضوابط شهرداری می باشد. شما باید پیش از طراحی قوانین و ضوابط شهرداری منطقه ای که پروژه ی شما در آن قرار دارد را بدانید.

موقعیت جغرافیایی

هنگامی که شما می خواهید نمای ساختمان خود را طراحی کنید، یکی از مواردی که باید در نظر داشته باشید موقعیت جغرافیایی آن است. متریال به کار رفته در نمای ستاختمان باید با اقلیم منطقه سازگار باشد.

بافت شهری و نماهای همسایگی 

هنگامی که شما به طراحی نمای ساختمان می پردازید باید نماهای موجود در همسایگی را در نظر داشته باشید و نمایی را طراحی کنید که هماهنگ با بافت نماهای مجاور داشته باشد.

آجر آتریسا

آجر آتریسا

انواع نماها

در سال های اخیر نماها در ایران عمدتا در دو دسته ی کلاسیک و مدرن طراحی می شوند.

مدرن: 

همانطور که می دانید نمای های مدرن ساده هستند. امروزه عمدتا نما ها به صورت مدرن طراحی می شوند. یکی از دلایل انتخاب این نما ها این است که اجرای آن آسان تر از نماهای کلاسیک بوده می باشد و علاوه براین از لحاظ اقتصادی نیز برای کارفرمایان مقرون به صرفه تر می باشد. از این رو می توان گفت که نماهای مدرن امروزه طرفدران زیادی دارد.

کلاسیک

نماهای کلاسیک یکی از زیباترین و پرطرفدارترین نماها می باشند. از ویژگی های این سبک می توان به ستون های تزئینی و قوس ها اشاره کرد. متریال کاربردی در این سبک سنگ مرمر، گرانیت و تراورتن می باشد. از این رو می توان گفت که نماهای کلاسیک جزو نماهای گران قیمت به حساب می آیند و اجرای آن ها مدت زمان طولانی تری انجام می پذیرد.

آجر آتریسا

آجر آتریسا

آجر آتریسا

آجر آتریسا

آجر آتریسا

آجر آتریسا

 

آجر آتریسا

 

آجر آتریسا

 

آجر آتریسا

تولید کننده آجر دکوراتیو و آنتیک